Cookie Consent by Free Privacy Policy website Ersättning vid försening | Mälartåg Hoppa till huvudmenymenu Hoppa till innehålleast Hoppa till fotensouth

Ersättning vid försening

Vårt mål är att du ska få en bekväm och punktlig resa, men ibland lyckas vi inte fullt ut. Du kan alltid lita på att vi gör vårt bästa för att se till att du kommer fram till din slutdestination. Blir förseningen långvarig har du rätt till ersättning vid försening. 

description Ansök om ersättning för resa med Mälartåg open_in_new Ansök om ersättning för Resplus-resa*
*En Resplusresa är om du har resa med Mälartåg och ett anslutande tåg-, buss- eller färjebolag (kombinerad resa) och din biljett är märkt med RESPLUS.

 

Vid ansökan om ersättning behöver vi veta ditt biljettnummer, vilken tågsträcka ersättningen avser och dina kontaktuppgifter.  

Ersättningen till resenärer när tåget är försenat baseras på hur långt tåget åker från startstation till ändstation, inte hur långt du som passagerare reser med tåget.  

Om du har en kombinerad resa med tåg där det ena tåget kör en sträcka som är kortare än 15 mil och det andra kör en sträcka som är längre än 15 mil beräknas ersättningen separat på respektive del av resan. 

Detta gäller för resa med tåg som kör kortare sträcka än 15 mil  

Du har rätt till ersättning för annan skälig transport om ditt tåg befaras bli mer än 20 minuter sent. Du behöver inte ha köpt en biljett i förväg för att få ersättning, utan det räcker med att du hade för avsikt att resa med tåget.  

  • Vid 20 minuters försening ersätter vi 50 procent av biljettpriset  
  • Vid 40 minuters försening ersätter vi 75 procent av biljettpriset  
  • Vid 60 minuters försening ersätter vi 100 procent av biljettpriset  

Om det finns risk att tåget du planerar åka med blir minst 20 minuter sent kan du använda ett annat likvärdigt färdmedel och få ersättning för det. 

Detta gäller för resa med tåg som kör 15 mil eller längre  

Om du reser eller ska resa med ett tåg som har en sträcka på 15 mil eller längre och blir försenad hjälper vi dig att så snart som möjligt nå din slutdestination. Vi hjälper dig också att planera möjliga resealternativ, exempelvis boka om din biljett till annat tåg.  

  • Vid 60 minuters försening eller mer ersätter vi 25 procent av biljettpriset  
  • Vid 120 minuters försening eller mer ersätter vi 50 procent av biljettpriset  

Om förseningen beräknas bli längre än 60 minuter har du rätt att få assistans i form av förtäring och logi under förutsättning att detta är praktiskt genomförbart. Du har även rätt att avbryta din resa och få pengarna tillbaka. 

Ersättning för mat vid en försening  

Reser du med ett tåg som kör 15 mil eller längre och ditt tåg blir minst 60 minuter försenat kan du köpa mat och få ersättning från oss. Spara kvittot och bifoga det i samband med din ansökan om ersättning vid försening.  

Vi ersätter aldrig kostnader för alkoholhaltiga drycker eller tobak.  

Förseningsersättning om du har Resplusbiljett  

Mälartåg ingår i Resplus, som är ett samarbete mellan samtliga tågoperatörer, länstrafiken i alla län samt inrikes båttrafik. Åker du med Mälartåg som delsträcka på en biljett med Resplus får du pengar tillbaka enligt Samtrafikens resevillkor och biljettregler för Resplus länk).  

Ersättning för dig med Movingo   

Vi erbjuder förstärkta rättigheter till dig som har Movingo. Då gäller följande:  

  • Vid 20 minuters försening ersätter vi 50 procent av biljettpriset*  
  • Vid 40 minuters försening ersätter vi 75 procent av biljettpriset*  
  • Vid 60 minuters försening ersätter vi 100 procent av biljettpriset*  

*Movingo gäller i 30 dagar. För att räkna ut snittpriset per resa delar du pendlarkortets pris med 22. Det beloppet blir det biljettpris som ersättningen baseras på.  

Mälartågs köp-och resevillkor